Konijnen en knaagdieren

• Dodelijk konijnenvirus
  • Voedingsadvies

Vaccineren

Wij raden aan konijnen jaarlijks te vaccineren tegen myxomatose en virale hemorrhagische diarree (VHS). Dit zijn twee virusziekten die bij het konijn een dodelijke afloop kunnen hebben.

Myxomatose is een ziekte waarbij het konijn verdikte ogen, verdikte geslachtsopeningen en bulten (myxomen) in de huid krijgt. Het virus wordt met name overgedragen via stekende insecten (bv de mug, de vlo en de vlieg). Ook kan de ziekte door direct contact worden overgedragen (via wilde konijnen).

Virale hemorrhagische diarree is een virusziekte die met name door direct contact via ontlasting, urine en speeksel, maar ook via schoeisel en kleding kan worden overgedragen. De konijnen worden snel ziek met bloederige uitvloeiing uit alle lichaamsopeningen.

Het komt niet zelden voor dat het ziektebeeld niet gezien wordt, maar dat een konijn dood gevonden wordt (zo snel verloopt de ziekte).

Tegen deze beide ziekten kan gevaccineerd worden, waardoor een goede bescherming wordt gekregen. Met het Nobivac vaccin hoeft dat slechts één maal per jaar.

Heeft u vragen hierover, of wilt u een afspraak maken om uw konijn(en) te laten vaccineren, belt u dan met de assistente.

Uiteraard kunt u door ons ook
de nagels en de tanden van
het konijn laten knippen.

Dodelijk konijnenvirus

Er zijn op het moment veel meldingen over sterfte bij konijnen door een virus. Dit virus veroorzaakt een ziekte ook wel VHD (Viral Hemorrhagic Disease) of RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease) genoemd.

Konijnen die besmet zijn overlijden vaak binnen 24-48 uur. Benauwdheid of bloedingen kunnen worden gezien maar vaak word het dier dood gevonden zonder klachten vooraf. Via contact, urine en ontlasting kan het worden verspreid. Het is dus belangrijk konijnen te vaccineren en voorkomen dat de ziekte verspreid kan worden.

Tot nu toe is er nog geen behandeling beschikbaar. Preventief kunnen we vaccineren tegen de RHD1 (klassieke variant) en Myxomatose met onze entstof Nobivac RHD-Myxo. Wij adviseren om deze jaarlijkse enting te laten uitvoeren ter bescherming van uw konijn.

De huidige sterfgevallen bij konijnen doet vermoeden dat het nu om een andere variant gaat (RHD2). Universiteit Utrecht is dit aan het onderzoeken en wij volgen dat nauwlettend.

Voor meer informatie verwijzen we u via deze link naar de site van de Universiteit Utrecht.

Als u vragen heeft bel dan gerust met onze praktijk, T 074 - 277 00 10.

Voedingsadvies

Belangrijk voor een konijn en een knaagdier is dat hij de hele dag door goed kan knagen.

Daarvoor moet er in het hok de hele dag vers hooi te vinden zijn. Daarnaast is het belangrijk dat deze dieren pellets/ brokjes te eten krijgen, ca 25 gr/ kilo lichaamsgewicht per dag. De pellets (biks) moeten allemaal hetzelfde uiterlijk hebben zodat de dieren niet de gebakjes ertussen uit kunnen kiezen en de spruitjes laten staan (bij wijze van spreken, zoals bij de gekleurde mengvoeders wel het geval kan zijn).

Verder zo nu en dan een worteltje of een stukje appel, sla of korstje brood mag. Daarnaast is dagelijks vers water erg belangrijk natuurlijk.

Voor de cavia geldt daarbij nog dat hij voldoende vitamine C moet eten elke dag. Het speciale caviavoer bevat al een extra hoeveelheid vitamine C. Daarnaast is het aan te raden elke dag nog een kindertabletje vitamine C te geven.

Voor meer vragen of advies hierover kunt u bellen met de assistente, of langskomen bij de praktijk.