Hondenziekte

In de media is de laatste tijd veel onrust over de hondenziekte die via de vos ons land binnenkomt. Vossen en andere wilde dieren kunnen geïnfecteerd raken door de hondeziekte en zo de ziekte overdragen. De hond, de wolf, de vos, de fret en grote katachtigen zoals de leeuw en de tijger kunnen deze ziekte oplopen.

De hondenziekte, ook ziekte van Carré genoemd, is een ziekte die door een virus wordt veroorzaakt. Als een hond met dit ‘distempervirus’ wordt geïnfecteerd, dan is het afhankelijk van zijn afweersysteem welke symptomen we gaan zien.

Na besmetting kan de ziekte zich op vele manieren uiten:

• Lichte koorts
  • Diarree en braken
  • Hoestklachten, ademhalingsproblemen
  • Oogontsteking
  • Zenuwsymptomen
  • Sterfte

Veel dieren zullen uiteindelijk sterven, er is helaas geen behandeling mogelijk. De enige manier om jouw dier te beschermen tegen dit virus is vaccineren. Gelukkig bestaat er al jaren een vaccin tegen deze ziekte. Om een goede bescherming op te bouwen tegen hondenziekte krijgt een puppy een aantal keer een vaccinatie met enkele weken interval. Ook volwassen honden hebben af en toe een herhalingsvaccinatie nodig.

Als u uw hond normaal laat inenten volgens het reguliere vaccinatieprotocol, waarbij ook tegen hondenziekte wordt gevaccineerd, dan is uw huisdier voldoende beschermd tegen deze ziekte.

Twijfelt u of uw hond goed beschermd is? Bel dan uw dierenarts. Zij weten of een herhalingsvaccinatie al dan niet nodig is. Bij hondenziekte geldt: voorkomen is beter dan genezen!

Voor vragen kunt u natuurlijk altijd bellen met onze praktijk, telefoonnummer 074-277 00 10.